Сценарії гри та основні типи карт в Counter-Strike 1.6
Counter-Strike 1.6 - це гра з багатою історією. Складно порахувати, скільки ж карт було створено за весь час існування шутера. Сценарії гри можуть залежати, як від граної карти, так і від встановлених на сервері модів і плагінів. Ми вважаємо що слід розрізняти сценарії, вбудовані в програмний код оригінальної гри, і моди серверів, створені пізніше за допомогою плагинів, тому мі їх розглядаємо у різних розділах нашої великої інструкції. Тим більше, модифікації серверу і сценарії карти можуть бути пов’язані між собою, а можуть бути й ні. Залежно від обраного сценарію гри змінюються цілі для перемоги в раунді для команд «спецназу» і «терористів». Під кожен сценарій гри створюються свої власні карти. Класичні цілі протиборчих команд визначаються видом локації (карти), на якій відбувається дія. В оригінальному коді гри існує чотири офіційні ігрові сценарії: «порятунок заручників», «знешкодження бомби», «вбивство VIP», «втеча терористів».
Порятунок заручників (Hostage Rescue), карти з префіксом «cs_»)
Кілька заручників захоплені "терористами", команда "спецназу" повинна їх врятувати. Зазвичай локацією є якась база терористів і заручники знаходяться близько до респауну команди ТТ. Терористам доводиться охороняти свою територію. Спецназ зобов'язаний взяти штурмом якийсь об'єкт, в якому засіли терористи, вивести звідти утримуваних заручників і довести їх до безпечного місця. Пройшовши на ворожу базу КТ повинні підійти до заручників і натиснути клавішу "E". За звільнення полоненого Ви моментально отримаєте певну суму ігрових доларів, але для того щоб команда виграла цього мало, треба ще вивести заручників, проводячи їх на базу спецназу. Заручники не вміють використовувати сходи, стрибати нагору (тільки вниз) і лазити по каналізації та вентиляції, тому треба переконатись, що група людей слідує за вами і поруч немає ворога.
У самій грі заборонено поранити або вбивати заручників будь-яким гравцем - це карається штрафом у вигляді деякої суми ігрових грошей. На деяких серверах встановлено окреме правило що за умисне вбивство заручника дається бан. Якщо заручники загинуть, то "спецназ" втратить можливість виграти раунд методом порятунку заручників, залишиться тільки варіант з повним знищенням команди "терористів". Якщо заручники залишилися в полоні, а час раунду минув, то виграють терористи.
Першими картами з цим сценарієм були cs_siege, cs_mansion, cs_wpndepot и cs_prison, що з’явились ще в бета 1.0
Знешкодження бомби (Bomb Defusal), карти з префіксом «de_»
Сенс карт досить простий. Випадковий учасник команди "терористів" отримує бомбу (C4). На сленгу бомба часто називається «пачка» чи «пакет». Гравцям команди терористів необхідно дістатися до місця закладки бомби (певної точки на карті, яка називається «плінт» або «бомбплейс», або просто «точка») і встановити бомбу. На раунд відводиться не так вже й багато часу, тому доведеться поквапитися і сидіти на базі, як у попередньому сценарії, не вийде. Бомба може бути передана будь-якому іншому учаснику команди або кинута на землю. Контр-терористи ж зобов'язані відстояти об'єкт і не допустити підриву вибухівки. Зазвичай на картах такого типу є 2 місця закладки бомби, які називають «А» та «Б». Часто вони позначені на карті у вигляді графіті або навіть табличок, а якщо ні – можна знайти детальні плани карт з назвами локацій, для турнірів це важливо.
Є карти, на яких точка тільки одна або де їх більше двох, але такі карти не настільки популярні. Контрам (КТ, команді спецназу) потрібно показати всі свої вміння і здібності командної гри, адже потрібно відстояти плент і не дати терористам дістатися до нього. Це якщо їм вдасться дістатись до плента першими, що не на кожній карті можливо. На збалансованих картах час за який найшвидші та найспритніші терористи добігають від свого респа до пленту має співпадати з аналогічним часом для спецназу. У тому випадку, коли бомба не була активована, і раунд закінчився, переможуть спецназівці. Якщо бомбу встановили, терористи мають охороняти її до моменту вибуху і можуть порозбігатись тільки в останні секунди (або розлетітись, хто не встигне порозбігатись). Спецназ повинен бомбу знешкодити, інакше програють навіть якщо не залишиться жодного живого ворога. На деактивацію дається 45 секунд (час залежить від налаштувань серверу). Контер може купити набір сапера, який підвищує швидкість знешкодження бомби, або підібрати його в мертвого товариша, який його купив. Звісно, можна заощадити кошти але тоді є ризик відправитись у політ на останніх секундах розмінування. Резюмуючи, якщо бомба зірвалась - перемогли терористи, якщо бомбу «зняли» - переміг спецназ, якщо бомбу не ставили - перемогла та команда яка знищила всіх противників. Якщо завдання карти не виконано за час відведений на раунд - переміг спецназ.
Першими картами з цим сценарієм були de_nuke, de_dust, de_prodigy, що з’явились ще в бета 4.0. На даний момент найпопулярнішою картою є de_dust2та десятки її рімейків.Вбивство VIP (VIP Assassination), карти з префіксом «as_»
Тут ігрова ситуація виглядає наступним чином: один з гравців спецназу випадковим чином на початку раунду стає VIP персоною. Його спецпідрозділ супроводжує до точки евакуації. Відрізнити такого гравця нескладно, він одягнений в цивільну форму, зазвичай в костюм бізнесмена. VIP отримує солідний запас життя (200 HP) і бронежилет, але є і недоліки: в арсеналі у нього всього лише пістолет USP, купувати або піднімати зброю не може. Спецназ повинен захистити його від терористів і доставити на місце (до зони евакуації) або знищити всю команду "терористів", в свою чергу "терористам" необхідно знищити VIP-гравця або затримати "спецназ" до кінця раунду щоб вони просто не встигли вивести VIP гравця. У разі загибелі віп, переможуть терористи.
Єдиною офіційною картою з цим сценарієм є as_oilrig, де місцем евакуації є вертолітний майданчик нагорі нафтової платформи. Ще однією популярною картою з цим сценарієм є as_highrise, де діло відбувається у готелі, а віп персону треба вивести на його дах (там теж є вертолітний майданчик).
Втеча терористів (Escape), карти з префіксом «es_»
Суть карт відрізняється від попередніх тим що тепер команді терористів треба втекти до заданої області (escape zone), а команда спецназу має цьому запобігти, знищивши всіх терористів або не пропустивши їх до цієї зони за час, відведений на раунд. Зазвичай в таких картах терористи обмежені в асортименті зброї (не можуть її купити, тільки підбирають на карті на початку раунду) а контр-терористи мають повний набір доступної зброї. Цей режим не став настільки популярним, як «порятунок заручників» чи «знешкодження бомби», тим не менш, існує близько 150 карт з цим сценарієм. Класичним прикладом є карта es_frantic.
Інші сценарії карт
Окрім зазначених класичних чотирьох, існує безліч неофіційних ігрових сценаріїв, створених активним співтовариством розробників модифікацій (модерів), деякі з яких набули великого поширення. Вони трохи змінюють сценарій гри та відрізняються окремими префіксами (і при тому ці модифікації не вимагають додаткових серверних плагінів). Іх розробкою займались ентузіасти, і ці карти ніколи не отримували офіційний статус турнірних (на офіційних турнірах). Коротко розглянемо найбільш популярні з них (за кількістю карт, а не за частотою гри цих карт на серверах).
Префікс «fy_» - це зазвичай дуже маленькі карти, на яких не можна купляти зброю, ти просто підбираєш зброю з підлоги біля точки появи (респу) і відразу біжиш у бій. Перемагає та команда, яка повністю знищить команду противника. Зазвичай ці карти повністю симетричні і обидві команди мають однаковий набір зброї. Іншого завдання окрім знищення супротивників карта не має. Найбільш популярні карти є fy_iceworld, fy_snow та fy_pool_day з багато чисельними їх модифікаціями, які розширюють або збільшують ці карти. Наприклад, iceworld2k, що має 2 рівні, чи «великий басейн». Типовим представником цього класу карт є $2000$, але, як бачите, ця карта не має префіксу fy_ у назві. Так само нема строгої вимоги про заборону купівлі зброї на цих картах. У басейні зброю можна купити на трампліні, iceworld та 2000 дозволяють закупатись в самому центрі (звичайно, тому останньому гравцю що вижив, і якщо раунд закінчився протягом відведених на закупівлю 15 секунд). Загалом створено більше 4000 карт цього типу.
Префікс «dm_» - невеликі карти, на яких можна або купити, або підібрати зброю, які за геймплеем нічим не відрізняються від попереднього типу. Це знову такий собі квейк, де ти тільки з’явився і вже воюєш. Карт близько 800, назвати такі щоб були дуже популярні - не можемо. Тут вже не обов’язково має бути кубізм, деякі карти дуже красиво зроблені (наприклад, dm_farero).
Префікс «he_» - знову невеликі карти, але принциповим моментом є те що зі всієї зброї тут доступні лише уламкові гранати (хаєшки, HE). Задача кожної команди – знищити команду противника, закидавши її гранатами. Таких карт близько 500 і умовно їх можна поділити на 2 групи - такі де противники не можуть близько підійти один до одного (на he_tennis та подібних вони розділені тенісною сіткою, прозорою стіною, решіткою чи ще чимось) і гранати це єдина можлива зброя, та інший тип де перегородок нема (наприклад, he_beach) де в хід можуть піти також ножі. Інша зброя недоступна для покупки. Окремо можна позначити карти типу he_glass де окрім вбивства противника гранатою, можна також гранатою розбити скло на якому він стоїть, і він просто впаде і розіб’ється.
Префікси «ka_», «35hp_», «1hp_» - Knife Arena, як і у попередньому випадку це невеликі карти з обмеженим набором зброї, а саме - тільки ніж. У деяких з них при появі гравець має обмежену кількість здоров’я (35 або навіть 1 процент) що передбачає відсутність права на помилку і вбивство з одного удару. Також слід дивитись під ноги, бо навіть падіння з малої висоти може виявитись фатальним. Всього таких карт близько 1500, найбільш популярною є 35hp_2.
Префікс «awp_» - карти без обмеження розмірів, де кожному гравцю при старті дається снайперська гвинтівка AWP. Причому на одних картах, таких як awp_india ви не можете купити іншу зброю, на інших, наприклад awp_dust це дозволяється. Мета команди – знищити всіх противників.
Префікс «aim_» - за аналогією з кількома попередніми типами карт, тут є обмеження на зброю. Однак, гравець може отримувати одну або навіть 2 одиниці зброї на початку раунду і має швидко вступати в бій бо місць де можна ховатись, на таких картах або нема або мало. Зазвичай в назві карти написано, яка зброя дається гравцю. Найбільш популярні карти aim_deagle5 (бігаєте з найпотужнішим пістолетом Desert Eagle посеред ящиків), aim_glocker та aim_usp (видається найпростіший пістолет) та aim_sk_ak_m4 (на якій гравці обох команд отримують одночасно і «емку», і «калаш»). Мета подібних карт - тренування володіння конкретним видом зброї, або просто м’ясо.
На цьому ми завершуємо огляд сценаріїв гри, які визначаються виключно на основі типів карт і не потребують додаткових плагінів на ігровому сервері, тобто це ті моди з яких все починалось коли ще не було можливостей використання плагінів та модів. Рекомендуємо прочитати нашу наступну статтю про серверні моди, створені за допомогою плагнінів.